Dit is één van de eerste gerechten waarbij ik erg tevreden ben over de samenstelling van het gerecht. Niets ontbreekt bij deze noedels met wortel en tempeh en dat vind ik soms nogal een uitdaging bij veganistische gerechten. Al vrij snel heb ik het idee dat ik iets mis, maar bij dit gerecht hoef je daar absoluut niet bang voor te zijn. Het is vrij makkelijk om te maken, maar dit recept heeft wel veel handelingen. Ik raad je dan ook aan om eerst het hele recept te lezen, voordat je aan de slag gaat. Laat je hierdoor niet afschrikken, want het is echt goed te doen en het staat ongeveer na een half uur op tafel.

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 2-3 mie nestjes per persoon
  • 2 bakjes tempeh ketjap (Albert Heijn, bak à 180 gram)
  • 500 gram wortelen ( ik kocht ze kant en klaar in de zak, maar  je kan natuurlijk ook een bos wortelen kopen en deze schillen of boenen)
  • zak wokgroente à 400 gram (ik koos voor een zak met o.a. champignon, prei en rode ui)
  • 200 gram taugé
  • 2 rode uien
  • 4 tenen knoflook
  • peterselie
  • scheut olijfolie
  • Optioneel: gefrituurde uitjes, cassave en cashewnoten
Voor de woksaus:
  • sojasaus
  • ketjap
  • gembersiroop
  • sambal
  • bruine suiker
  • eetlepel maïzena

Bereidingswijze:

  1. Verwarm de oven voor op 200 graden. Pak een ovenplaat en gebruik bakpapier om de bodem te bedekken. Verdeel de wortels over het bakpapier en snijd een ui in halve ringen. Plet twee teentjes knoflook en leg samen met de ui op de bakplaat. Besprenkel met een flinke scheut olie en strooi er wat peterselie overheen. Zet in een voorverwarmde oven en bak de wortelen ongeveer 20-30 minuten af.
  2. Maak vervolgens de saus, dit heb ik echt compleet op gevoel gedaan en ik wil je aanraden om hetzelfde te doen. Je kan kant en klare woksaus kopen, maar wij hadden alles in huis en daarom vond ik het makkelijker om het zelf te maken.
  3. Meng ongeveer 100 ml sojasaus en ketjap samen met een scheut gembersiroop, een theelepel sambal, twee grote eetlepels suiker en een halve-hele eetlepel maïzena. Is het te zout? Voeg dan wat gember en suiker toe. Is het iets te dik? Voeg dan wat water toe, en als het juist te dun is kan je wat maïzena toevoegen. Experimenteer er op los en proef tussendoor. De saus is in balans als het zoutig smaakt, gevolgd door een lichte zoete smaak en daarna is het ietwat pittig.
  4. Zet daarna een pan heet water op het vuur en breng aan de kook. Kook vervolgens 2-3 mie nestjes af per persoon.
  5. Als je in het bezit bent van een airfryer, dan kan je de tempeh 10 minuten op 180 graden in de airfryer bakken. Anders zou ik aanraden om de tempeh met de wortelen mee te bakken. Hou in dat geval een hoek vrij voor de tempeh en bak de laatste 10-15 minuten mee met de wortelen. Zo wordt de tempeh lekker krokant.
  6. Zet ondertussen een wokpan op het vuur en verhit deze met olie. Wok de wokgroente 5-10 minuten op hoog vuur. Wok de laatste 2-3 minuten de taugé mee. Deze hoeft maar heel kort, zo blijft de taugé lekker knapperig.
  7. Giet de mie af, haal de wortel uit de oven en eventueel de tempeh uit de airfryer en zet alles, samen met de saus en de wokgroenten op tafel.

Noedels met wortel en tempeh

En klaar zijn je vegan noedels met wortel en tempeh! Eventueel kan je nog wat cashewnoten toevoegen voor een extra bite. Serveer met een handje cassave en gefrituurde uitjes. Meer inspiratie voor vegan recepten vind je hier.

Eet smakelijk!

Liefs,

Suus

Geef een reactie